Thursday, September 29, 2011

Rangkuman Permasalahan Solat Jamak & Qasar



1) Soalan : Jika tempat yang dituju mempunyai jalan yang pendek (kurang 2 marhalah) dan jalan panjang (lebih 2 marhalah), bolehkah jama’ dan qasar jika ikut jalan panjang?

Jawapan: Ok, boleh jika jalannya lebih mudah dan lebih selamat untuk dilalui berbanding jalan yang pendek ( dekat ), tetapi jika tujuannya semata-mata untuk solat jama’ dan qasar maka ia tidak harus.

2) Solat yang ditinggal semasa musafir bolehkah diqado’ dengan diqasarkan semasa bermukim?

Jawapan: Tidak boleh sebab solat berjemaah (tamam) lebih afdhal daripada solat qasar seseorang yang tidak berjemaah ketika musafir.

3) Soalan : Bolehkah saya lakukan solat jama’ taqdim antara solat Jumaat dengan solat Asar ?

Jawapan : Boleh melakukan jama’ taqdim solat Jumaat dengan Asar. Tetapi tidak boleh jama’ ta’khir, kerana solat Jumaat hanya pada waktu zohor sahaja.



4) Soalan : Apakah hukum bermusafir pada hari Jumaat ?

Jawapan : Haram bermusafir selepas fajar sekiranya dalam perjalanannya tidak boleh solat Jumaat. Jika boleh tunaikan Jumaat maka ia diharuskan bermusafir. Boleh jama’ dan qasar sekiranya keluar sebelum fajar (subuh). Namun, jika seseorang itu keluar musafir selepas fajar ( subuh ) dan kemudian dia tertinggal solat Jumaat, maka dia tidak boleh melakukan solat zuhur dan asar dengan kaedah jamak dan qasar, tetapi hendaklah solat seperti biasa. ( hanya pada hari Jumaat, hari-hari lain boleh jamak & qasar seperti biasa )



5) Soalan: Benarkah seorang musafir apabila sampai tempat yang dituju, boleh melakukan jama’ dan qasar selama tiga hari tiga malam. Selepas itu tidak boleh lagi jama’ dan qasar?

Jawapan: Ok, boleh atau tidak seseorang musafir melakukan jama’ dan qasar adalah bergantung kepada rancangan dan niatnya hendak berada di satu-satu tempat. Kerana jika dia berazam awal-awal lagi atau sebelum tiba di tempat itu hendak tinggal selama 4 hari 4 malam atau lebih, maka safarnya akan terputus dan sebaik sahaja dia tiba di tempat berkenaan, kerana dia telah dikira telah bermukim dan bukan lagi musafir. Lainlah jika dia berazam hendak tinggal di satu-satu tempat selama 3 hari atau tidak sampai 4 hari, maka bolehlah dia melakukan jama’ qasar dalam tempoh masa tersebut. Oleh yang demikian, anggapan yang mengatakan seseorang boleh jama’ qasar sekadar 3 hari di tempat yang dituju itu secara mutlak adalah tidak benar, kerana boleh atau tidak jama’ qasar bergantung kepada penentuan awal atau azamnya sebagaimana huraian di atas.



Berikut merupakan beberapa lagi masalah yang sering terjadi dalam masyarakat :

- Seorang telah solat jama’ taqdim zohor dan asar dalam perjalanan dan telah sampai rumahnya sebelum waktu Asar. Maka dia tidak wajib mengulang lagi solat asar itu kerana telah mendapat rukhsah jama’ taqdim.

- Seorang musafir menziarahi saudara (lebih dua marhalah) selama 3 hari, kemudian menziarahi saudara yang lain 2 hari (walaupun 3@4 km shj). Maka dia boleh jama’ dan qasar kerana tidak sampai tempoh memutuskan safar (4 hari 4 malam dalam satu-satu tempat).

- Seorang yang memulakan safarnya sebaik sahaja waktu solat telah masuk. Musafir tersebut boleh melakukan jama’ dan qasar dalam perjalanan.

Seorang bermukim di K. Lumpur dan hendak bermusafir ke Ipoh dengan Kapal Terbang, setelah tiba di Lapangan Terbang Subang, dia solat Jama; zohor dan Asar. Tiba-tiba penerbangan di batalkan dan terpaksa pulang. Musafir tersebut tidak perlu lagi solat Zohor dan Asar.

- Seorang pelajar USM ingin balik ke kampungnya sekadar 3 hari sahaja. Tidak boleh jama’ qasar sebab kampung halaman adalah watannya ( tempat asalnya ) sendiri dan tidak dianggap musafir.

Wallahu’allam.....