Friday, April 22, 2011

INFO : Berwuduk Zahir & Batin


Suatu hari. Isam bin Yusuf menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim al-Assam dan bertanya :

“ Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat ??? “

Hatim berkata :

“ Apabila masuk waktu solat, aku berwuduk zahir dan batin “

Isam bertanya lagi :

“ Bagaimana wuduk zahir dan batin itu ??? “

Hatim berkata :

“ Wuduk zahir itu sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wuduk dengan air. Sementara wuduk batin pula ialah membasuh hati dari 7 perkara :

- Bertaubat
- Menyesali dosa yang telah dilakukan
- Tidak tergila-gilakan dunia
- Tidak mengharapkan pujian orang
- Tinggalkan sifat riyak
- Tinggalkan sifat khianat dan menipu
- Meninggalkan sifat dengki


“ Aku berdiri untuk solat dengan penuh kewaspadaan dan sebelum takbiratulihram, aku merasa dan membayangkan seolah-olah :

- Aku sedang berhadapan dengan ALLAH
- Syurga disebelah kananku
- Neraka disebelah kiriku
- Malaikat maut berada dibelakangku
- Aku bayangkan juga seolah-olah aku berdiri di atas titian Siratul Mustaqim
- Dan aku juga menganggap solatku itu adalah solat yang terakhir “


Hatim menyambung lagi :

“ Setiap bacaan dan doa di dalam solat, aku faham maknanya. Kemudian aku rukuk dan sujud dengan penuh tawadduk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan, dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun….Subahanallah !!!

No comments:

Post a Comment