Sunday, April 17, 2011

Tukar niat Imam, Masbuk Jumaat & Solat di kaki lima Kuil


1) Soalan : Apabila solat sendirian, kemudian datang seorang menepuk bahu menjadi makmum, adakah kita perlu bertukar niat menjadi imam solat atau tidak perlu ??? Perlukah seseorang makmum masbuk membaca doa iftitah atau terus membaca surah al-fatihah ??

Jawapan : Ok, tidak menjadi kewajipan tapi harus untuk bertukar niat sebagai imam atau tidak. Cuma hukum ke atas makmum tersebut adalah wajib ia berniat sebagai makmum, kalau tidak maka solatnya tidak sah.

Dalam bab doa iftitah, hukumnya menjadi sunat untuk seseorang itu membacanya, iaitu setelah menepati 5 syarat berikut :

- Ketika kita memasuki solat, imam ketika itu sedang qiyam ( berdiri ). Sebaliknya kalau imam sudah dalam keadaan iktidal, rukuk, sujud dan duduk antara dua sujud, maka tidak disunatkan untuk membacanya.
- Sebelum kita membaca lafaz ‘ Ta’awwuz ‘
- Meyakini akan cukupnya masa untuk membaca surah al-Fatihah setelah selesai doa iftitah sebelum imam rukuk.
- Bukan solat Jenazah.
- Berkeyakinan bahawa waktu untuk menghabiskan solat fardhu masih ada. Tapi jika waktu solat sudah hamper habis, maka tidak sunat membaca doa iftitah kerana dikhuatiri akan terlepas waktu solatnya. Wallahu’allam….


2) Soalan : Seorang yang datang lambat ke masjid pada hari Jumaat, dan khutbah telah habis dan dia memasuki solat Jumaat tersebut pada rakaat ke-2. Adakah sah solat jumaatnya atau adakah dia perlu bertukar niat kepada solat Zuhur ?? Kalau solat Zuhur, perlukah dia solat 4 rakaat or still buat 2 rakaat juga seperti solat Jumaat ??

Jawapan : Ok, seseorang itu dikira sempurna solat Jumaatnya apabila dia sempat bersama imam dalam rukuk rakaat ke-2 beserta dengan tamakninah, maka dia hanya perlu menambah satu rakaat lagi untuk menyempurnakan solatnya, walaupun dia tidak sempat mendengar khutbah, dengan syarat bilangan ahli jemaah solat seramai 40 orang.

Sebaliknya, ketika dia memasuki solat Jumaat itu, imam sudah sudah selesai rukuk pada rakaat ke-2, maka dia perlu berniat solat Jumaat tetapi setelah imam selesai member salam, dia hendaklah menyempurnakan solat Zuhurnya 4 rakaat tanpa menukar niat asalnya. Wallahu’allam…..


3) Soalan : Suatu ketika, saya terperangkap dalam hujan lebat dan tempat terdekat yang boleh saya berteduh ketika itu adalah di tepi sebuah Kuil Hindu. Oleh sebab waktu hampir Maghrib dan kebetulan saya belum solat Asar, ditambah hujan masih lebat, saya mengambil keputusan untuk solat di kaki lima kuil itu, beralaskan kertas surat khabar. Betulkah tindakan tersebut ?? Tidakkah tindakan itu boleh mengelirukan orang ramai yang mungkin terlihat tindakan saya itu ??

Jawapan : Ok, secara ringkasnya, solat itu dikira sah. Yang penting ialah, syarat-syarat solat hendaklah diutamakan, antaranya ia;ah tempat kita hendak sujud itu hendaklah bersih dan tak kira dimana-mana sekalipun.

Cuma hukumnya menjadi makruh jika bersolat di tempat ibadah bukan Islam. Seandainya ada tempat lain, selain tempat ibadah non-Muslim tersebut, maka itu adalah yang terbaik dan pastinya tidak menimbulkan kekeliruan. Tetapi kalau dalam keadaan darurat seperti dak tak ada pilihan lain, maka ianya dibolehkan. Wallahu’allam…..

1 comment:

  1. adakah kita perlu membaca apa apa niat sekiranya hendak masbuk...???atau kita perlu membaca niat yang sma dalam solat berjemaah..??

    ReplyDelete