Wednesday, March 30, 2011

Meluruskan saf solat



Soalan : Urusan meluruskan saf dalam solat sudah kurang diberi penekanan sejak akhir-akhir ni, malah ada imam yang terus bertakbir tanpa berusaha untuk melihat keadaan saf jemaah yang jelas tidak rapat dan tidak lurus. Mohon diterangkan keadah sebenarnya untuk kesempurnaan solat ???

Jawapan : Ok, apa yang dikatakan itu adalah benar dan kerap berlaku. Semua ini berkemungkinan disebabkan kejahilan kita tentang hal ini akan betapa urusan ini sangat dijaga oleh Rasulullah dalam solat berjemaah. Sikap tak prihatin dalam isu saf ini member impak yang besar kepada kesatuan umat Islam. Dengan melurus dan merapatkan saf solat, ianya melambangkan kesatuan umat Islam sepertimana sebuah hadis yang bermaksud bahawa saf yang tidak lurus maka ALLAH akan menjadikan perselisihan antara kaum Muslimin. Daripada al-Nu’man bin Basyir r.a, beliau berkata:

“ Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda ‘ Hendaklah kamu benar-benar meluruskan saf solat atau jika tidak, maka ALLAH akan jadikan perselisihan antara kamu.”
( Muttafaq ‘alaih yakni disepakati Bukhari & Muslim )

Di dalam hadis riwayat Abu Hurairah r.a :

“ Rasulullah s.a.w biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula daripada satu hujung sisi ke hujung sisi yang lain, memegang dada dan bahu kami seraya bersabda ‘ Janganlah kamu berbeza yakni tidak lurus safnya kerana perbuatan itu akan menjadikan hati kalian berselisih.”
( Riwayat Muslim )






Sewajarnya menjadi tugas imam untuk memastikan lurus dan rapatnya saf para jemaah sebelum memulakan solat. Ibnu Hajar al-Haitami dalam kitabnya ‘ Tuhfatul Muhtaj Bi Syarhil Minhaj ‘ menyebut :

“ Di dalam hal ini juga setiap disunahkan bagi setiap orang setelah dikumandangkan iqamah untuk memerintahkan makmum meluruskan safnya, lebih-lebih lagi bagi seorang imam seperti dengan ucapan ‘ Luruskanlah saf kamu, semoga ALLAH merahmati kamu ‘ dan imam juga dianjurkan untuk melihat ke kanan dan ke kiri untuk memastikan saf telah dilurus dan dirapatkan. Jika masjid itu luas, maka imam boleh melantik seseorang untuk memerintahkan makmum membetulkan saf mereka, dengan suara yang dapat didengar oleh orang yang berada di saf belakang. Dan sesiapa makmum yang melihat terdapat kekosongan pada saf, maka disunahkan baginya untuk memerintahkan makmum yang lain meluruskan dan merapatkan saf tersebut. “

Daripada Anas r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

“ Luruskanlah safmu, dan hendaklah kamu merapatkannya, keran sesungguhnya aku dapat melihat kamu dari belakang badanku.”

Anas kemudian berkata :

“ Dan saya melihat bahawa para sahabat saling merapatkan bagu-bahu mereka dengan bahu yang ada disebelahnya dan mereka juga merapatkan kaki-kaki mereka dengan kaki yang ada disebelahnya.”
( Riwayat Bukhari & Muslim )

So, beringatlah kita semua akan kepentingan saf solat ni..nampak mcm simple…tp sangat ditekankan oleh Rasul al-Amin…membuktikan kepentingannya.

Wallahu’allam...

Tuesday, March 29, 2011

Solat memakai wangian alkohol & haiwan geli time solat


1) Soalan : Adakah dibolehkan solat dalam keadaan memakai ‘perfume’ yakni wangian yang ada alcohol ???

Jawapan : Ok, alkohol yang dicampurkan dalam wangian bukan dari bahan najis, so ia tak menjejaskan solat kita. Sebaliknya kalau ia dari bahan arak yang memabukkan misalnya, maka ia dikira tidak boleh dan tak sah. Adalah lebih afdal dijauhi dari ‘khilaf’ yakni perselisihan dengan tidak menggunakan minyak wangi itu sebelum menunaikan solat atau menggunakan minyak wangi yang isinya bebas dari alkohol, maka ini adalah langkah lebih berjaga-jega dan lebih selamat….
Wallahu’allam




2) Soalan : Sekiranya seseorang sedang solat, tiba-tiba lalu di hadapannya binatang-binatang yang membuatkan dia takut dan geli seperti cicak, lipas, katak dan sebagainya, bolehkah dia berhenti dari solatnya ???

Jawapan : Ok, sebenarnya tak perlu berhenti solat, tapi boleh tukar posisi tempat solat dengan pergerakan yang tak membatalkan solat sama ada ke kanan or ke kiri, ke depan or ke belakang, dengan syarat mengekalkan menghadap kiblat. Dalam keadaan itu, hindari juga daripada melompat yang ketara, kerana tidakan tersebut boleh membatalkan solat.
Wallahu’allam….

Nanah keluar time solat & hukum qunut


1) Soalan : Ada nanah sebesar saiz titik ‘marker pen’ pada telekung saya, adakah sah solat saya ???

Jawapan : Ok, sekiranya nanah tersebut pecah tanpa ikhtiar kita, maka tak batal solat tetapi law ia pecah disebabkan usaha & ikhtiar kita, maka batallah solat tersebut. Lagipun law ia pecah tanpa tanpa usaha kita, pecah itu dikira berlaku di luar pengetahuan kita. Wallahu’allam




2) Soalan : Apakah hukum bacaan qunut dalam solat Subuh ???

Jawapan : Ok, dalam mazhab Syafi’ie sudah disepakati bahawa membaca doa qunut dalam solat subuh adalah sunat ab’ad iaitu sunat yang diberi pahala bagi sesiapa yang mengerjakannya dan bagi yang lupa atau lalai mengerjakannya, maka disunatkan untuk menggantikannya dengan sujud sahwi. Imam Jalaluddin al-Mahalli berkata yang bermaksud:
“ Disunatkan qunut pada iktidal rakaat ke-2 daripada solat subuh dengan doa ‘Allahummahdini’ hingga akhirnya “
Imam Syafi’ie pula berkata :
“ Tidak ada qunut dalam solat 5 waktu kecuali solat subuh sahaja, melainkan wujud bencana, maka dibolehkan qunut pada semua solat sendainya imam menyukainya “
Wallahu’allam…

Saturday, March 26, 2011

Solat Tanpa Telekung & Sujud di atas Telekung


1) Soalan : Saya lihat sekarang ada orang perempuan yang solat tak pakai telekung. Dengan memakai tudung biasa, baju labuh dan seluar, tetapi saya lihat dia memakai stoking. Bolehkah wanita solat dengan pakaian sedemikian ???

Jawapan : Ok secara ringkasnya, sebenarnya yang penting dalam syarat sah solat ialah menutup aurat. Kaki ialah aurat, seluruh badan juga aurat kecuali muka dan tapak tangan. Jika seseorang tu menutup auratnya tak kira dengan apa pakaian sekalipun, maka solatnya dikira sah walaupun dia tidak memakai telekung….Wallahu’alam



2) Soalan : Saya lihat kadang-kadang ada orang ( kebanyakan orang tua ) yang memakai telekung terlampau labuh ketika solat. So, ketika sujud, kadang-kadang dia sujud di atas telekung tersebut yang terhampar di hadapannya. Saya rasa waswas, adakah sah solat mereka seperti itu ???

Jawapan : Ok, seseorang yang solat dan sujud di atas kain yang bergerak dengan pergerakan solatnya seperti kain telekung yang biasa, maka solatnya dikira tidak sah. Tetapi jika telekungnya itu cukup panjang atau cukup labuh sehingga tidak bergerak dengan pergerakan solatnya seperti ketika dia duduk, bangun, rukuk dan sebagainya tidak menggerakkan kain telekung, maka solatnya dikira sah walaupun dia sujud di atas kain telekung tersebut. Tetapi, telekung yang ada hari ini, bukanlah panjang atau labuh sangat dan biasanya bergerak dengan pergerakan solat, maka tak boleh sujud di atas kain telekung tersebut…..Wallahu’alam

Friday, March 25, 2011

Solat Jumaat banduan & solat ketika azan


1) Soalan : Apakah hukum solat Jumaat atau solat berjemaah bagi banduan di dalam penjara, dengan mengikut seorang imam yang menggunakan pembesar suara, dalam keadaan mereka berada di dalam sel masing-masing ???

Jawapan : Solat berjemaah mesti dilakukan dalam suatu tempat yang boleh wujud hubungan langsung antara imam dengan makmum, dan antara mereka tak boleh dipisahkan dengan jarak 300 hasta tetapi jika makmum berada di dalam bilik tertutup, maka tentulah hubungan dengan imam terputus dan tak sah. Sah solat Jumaat untuk sesuatu kariah ialah apabila di situ terdapat orang bermastautin sekurang-kurangnya 40 orang. Tetapi dalam penjara, banduan adalah rata-rata orang yang bermukim, maka meraka tidak wajib melakukan jumaat. Maka dalam keadaan itu adalah lebih afdal mereka mengerjakan solat zuhur daripada solat Jumaat….Wallahu’allam



2) Soalan : Disebabkan mengejar waktu kerana ada tugasan penting, saya terus solat sebaik azan berkumandang. Adakah dibolehkan solat sebaik mendengar azan atau dikehendaki menunggu sehingga habis azan ???

Jawapan : Pada dasarnya, solat mesti dilakukan dalam waktunya. Maknanya apabila masuk waktu solat baru boleh solat. Tetapi sebelum solat terdapat amalan sunat yang seharusnya kita lakukan iaitu azan dan iqamah. Di antara azan dan iqamah pula disunatkan melakukan solat sunat qabliyyah. Ok, merujuk kepada soalan diatas, seharusnya anda menunggu selesai azan kerana menghormati azan dan menjawab azan adalah sunat. Selepas itu baru anda boleh terus melakukan solat. Sungguhpun begitu, jika dalam keadaan yang memaksa seperti takut terlepas bas, kereta api, kapal terbang dan seumpamanya, maka tak salah kalau kita terus solat sebaik azan dikumandangkan….Wallahu’alam

Wednesday, March 23, 2011

Meletak tangan & Waswas terkentut



1) Soalan : Apa yang saya belajar meletakkan tangan ketika solat ialah di atas pusat di bawah dada, berdasarkan kepada kitab-kitab feqah mazhab Syafi'ie. Sekarang ini ada pula yang mengatakan cara itu salah dan tak ikut hadis nabi. Hadis yang sahih kata mereka mengatakan letak tangan di atas dada. Boleh diperjelaskan masalah ini..??

Jawapan : Mengenai masalah meletakkan tangan dalam solat ini sebenarnya meletakkan tangan di mana pun boleh, tak ade masalah, dia atas dada boleh, di bawah dada di bawah pusat pun boleh. Malah hendak letak di bawah pusat pun boleh. Ini semua ada nas-nasnya. Banyak hadis yang menjelaskan tentang solat baginda. Cuma yang nampak berbeza kerana mengikut imam-imam mazhab berdasarkan ijtihad masing-masing.

-Bagi mazhab Syafi'ie, tangan diletakkan di bawah dada di atas pusat ke kiri sedikit.
-bagi mazhab hanafi, tangan diletakkan di bawah pusat.

Jadi kita tidak boleh menyalahkan mana-mana amalan tersebut dan menyatakan kita sahaja yang betul walaupun kita mendakwa mengikut hadis yang sahih.
Konklusinya, di mana pun diletakkan tangan mengikut mazhab-mazhab tersebut adalah sunnah, cuma yang makruh ialah meletakkan tangan di pinggang ( cekak pinggang ), kerana ia menggambarkan sifat sombong dan angkuh. Apa yang penting, jangan sesekali kita menyalahkan amalan orang lain kalau ILMU & kajian kita tak sejauh mana...Wallahu'allam



2) Soalan : Saya kadang-kadang waswas samada terkentut atau tidak ketika solat. Bunyi dan bau tak ade, tapi seperti ada keluar angin. Adakah syariat mempunyai kaedah untuk menyelesaikan masalah seperti itu...?? Dan sah ke kalau kita terus solat dalam keadaan demikian...???

Jawapan : Sebenarnya menurut nabi s.a.w, jangan keluar solat sehingga kita dapati ada bau dan bunyi. Jadi jika kita waswas seperti ada terkentut tetapi tidak ada bau dan bunyi, maka itu tidak memberikan apa-apa hukum. Bermakna kita ikut satu kaedah yang mengatakan " Sesuatu yang yakin tidak boleh dihilangkan dengan syak "
Berdasarkan kaedah Usul Fiqh ini, jika seseorang tu yakin dia telah berwuduk, tetapi merasa ragu-ragu samada dia telah terkentut atau tidak, ia hendaklah dihukumkan sebagai tidak kentut....
Wallahu'allam

Monday, March 21, 2011

Masbuk Solat & Solat Sendirian



1) Soalan : Ketika solat sendirian, apakah disunatkan membaca surah al-Fatihah dan surah-surah lazim dengan kuat.?? Bilakah waktunya boleh baca dengan kuat dalam solat..??

Jawapan : Disunatkan orang yang bersolat sendiri membaca dengan kuat dalam solat-solat tertentu sahaja. Tempat-tempat yang disunatkan membaca dengan kuat adlah seperti berikut :

* 2 rakaat solat subuh
* 2 rakaat pertama solat maghrib
* 2 rakaat pertama solat isyak
* 2 rakaat solat jumaat
* 2 rakaat solat hari raya 'Aidiladha & 'Aidilfitri
* 2 rakaat solat gerhana matahari & bulan
* 2 rakaat solat minta hujan ( Istisqa')
* Solat Tarawikh & witir pada bulan Ramadhan

Wallahu'allam


2) Soalan : Saya masbuk dalam solat Maghrib, tetapi apabila imam & makmum lain memberi salam, saya juga ,mengikut mereka. Adakah solat saya batal & perlu diulang semula..??

Jawapan : Jika seseorang yang masbuk memberi salam bersama dengan imam kerana terlupa, solatnya tidak batal tetapi hendaklah dia kembali meneruskan solatnya pada rakaat yang tertinggal dan disunatkan sujud sahwi......Wallahu'allam

Merungkai Rukun Solat


Bismillah...........
Rukun solat terbahagi kepada 3 bahagian :

1) Rukun Qalbi ( hati )
- Merupakan lintasan hati

2) Rukun Qawli ( diucapkan di lidah )
- Melafazkan takbiratulihram ketika takbir
- Membaca al-Fatihah
- Membaca tahiyyat atau tasyahud akhir
- Membaca selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w ketika tahiyyat akhir
- Mengucapkan salam yang pertama ke kanan

3) Rukun Fi’li ( perbuatan )
- Berdiri tegak
- Rukuk
- Iktidal
- Sujud
- Duduk antara 2 sujud
- Duduk tahiyyat membaca tahiyyat akhir

JOM KITA RUNGKAI SATU-PERSATU RUKUN SOLAT

1) NIAT DALAM HATI
Niat dari segi bahasa bermaksud kehendak ( al-Qasad )
Niat dari segi istilah bermaksud berkehendak untuk melakukan sesuatu yang disertai dengan perbuatan

Niat berlaku semasa seseorang itu mengangkat takbiratulihram iaitu tatkala ia mengatakan ‘ Allahu akbar ‘. Namun niat berbeza dengan lafaz solat. Lafaz tidaklah dipanggil sebagai niat kerana niat ialah lintasan hati tentang apa yang diniatkan. Berikut disertakan lafaz solat fardhu :

Solat Subuh


sahaja aku solat fardhu subuh 2 rakaat tunai kerana ALLAH Taala

Solat Zuhur


sahaja aku solat fardhu zuhur 4 rakaat tunai kerana ALLAH Taala

Solat Asar


sahaja aku solat fardhu asar 4 rakaat tunai kerana ALLAH Taala

Solat Maghrib


sahaja aku solat fardhu maghrib 3 rakaat tunai kerana ALLAH Taala

Solat Isyak


sahaja aku solat fardhu isyak 4 rakaat tunai kerana ALLAH Taala

2) TAKBIRATULIHRAM
Takbiratulihram ialah lafaz ‘ Allahu akbar ‘ yang merupakan salah satu daripada rukun sembahyang. berikut adalah lafaz takbiratulihram :



Terdapat 5 syarat dalam melakukan Takbiratulihram iaitu :

- Ketika melafazkan takbiratulihram hendaklah dalam keadaan yang tetap berdiri, bukannya ketika baru hendak berdiri menunaikan solat
- Menghadap qiblat ketika melafazkannya
- Dilafazkan dalam bahasa Arab. Jika tidak mampu mempelajarinya, hendaklah dilafazkan dalam bahasa yang mempunyai makna yang sama dengan lafaz ‘Allahu akbar‘. Tetapi seseorang itu tetap wajib belajar melafazkannya dalam bahasa Arab
- Mendengar kesemua huruf yang dilafazkan
- Ketika melafazkannya, perlulah disertai lintasan hati ( niat solat tersebut )


3) BERDIRI BETUL BAGI YANG BERKUASA
Wajib bagi seseorang yang berkuasa yakni mempunyai daya upaya untuk solat dalam keadaan berdiri. Sekiranya uzur, maka solat boleh dilakukan dalam keadaan duduk, baring, mengiring sebelah kanan, menelentang atau sekadar yang boleh dilakukannya. Antara keuzuran yang membenarkan seseorang itu bersolat dalam keadaan demikian ialah:

- Seseorang yang bimbang pening kepala yang dialaminya akan mengganggu kekhusyukan solatnya
- Seseorang yang takut sampannya akan tenggelam jika dia solat berdiri di atas sampan
- Seseorang yang menghidap penyakir salis al-baul ( penyakit kencing tak lawas ) dimana jika dia bersolat berdiri, maka air kencingnya akan mengalir keluar
- Seseorang yang diberitahu oleh doctor yang boleh dipercayai bahawa tanpa solat berdiri, maka penyakitnya akan cepat sembuh
- Seseorang yang dalam keadaan solat berdiri akan dikatahui oleh musuh dalam peperangan

Maka kesemua golongan di atas diharuskan untuk solat dalam keadaan selain daripada berdiri ( duduk, meniarap dan sebagainya ). Golongan ini tidak perlu mengulangi kembali solat mereka melainkan orang yang dalam peperangan yang mesti mengulangi kembali solat dalam keadaan berdiri.

Orang yang mampu berdiri, tapi tak mampu untuk rukuk dan sujud, tetap diwajibkan baginya untuk solat berdiri. Apabila rukuk dan sujud, maka hendaklah dia membongkokkan badannya sekadar yang mampu. Jika dia tidak mampu untuk membongkokkan badannya, maka hendaklah dia mengisyaratkannya dengan menggunakan leher dan kepala. Jika tak mampu juga, hendaklah dia mengisyaratkan perbuatan rukuk dan sujud itu dengan menggunakan kelopak mata.

4) MEMBACA AL-FATIHAH
Membaca al-Fatihah pada tiap-tiap rakaat adalah wajib dan lafaz Basmalah termasuk salah satu ayatnya. Perlu diingat bahawa adalah wajib bagi kita memelihara segala makhraj dan tajwid al-Fatihah. Saya sertakan teks surah al-Fatihah :



Berikut merupakan syarat-syarat sah bacaan al-Fatihah:

- Bacaan itu didengari dengan jelas jika dia mempunyai pendengaran yang baik
- Membaca mengikut tertib ayat serta sebutan huruf dan bacaan yang bersabdu
- Menyebut sebutan kalimah dalam surah itu dengan betul sama dengan maknanya, jika tak, solatnya dianggap tidak sah
- Bacaan surah al-Fatihah dalam solat hendaklah dilafazkan dalam bahasa Arab
- Hendaklah menyempurnakan bacaan al-Fatihah ketika dalam keadaan berdiri dan tidak boleh disambung dalam keadaan rukuk


5) RUKUK SERTA TAMAKNINAH
Rukuk ialah perbuatan membengkokkan badannya sehingga sekurang-kurangnya 2 tangannya dapat diletakkan keatas 2 kepala lutut beserta tamakninah, yakni berhenti sebentar sekadar bacaan ‘ subhanallah ‘. Tamakninah ini dikira jika kesemua anggota berat ( kedua belah tangan, kepala, kaki dan badan ) dalam keadaan berhenti. Jika salah satu anggota-anggota berat ini masih bergerak semasa rukuk, maka ia tidaklah dikira sebagai tamakninah.
Lafaz bacaan rukuk adalah seperti berikut :



Syarat-syarat rukuk ialah :

- Rukuk dengan kadar yang betul iaitu tapak tangan sampai ke kepala lutut
- Tidak berniat untuk mengelak daripada sesuatu ketika membongkok untuk rukuk
- Sentiasa berada dalam keadaan tetap dan tenang serta hanya melafazkan tasbih rukuk ketika itu ( tanpa diselangi dengan percakapan lain )


6) IKTIDAL SERTA TAMAKNINAH
Ertinya berdiri tegak semula selepas rukuk. Oleh itu, semua anggota berat hendaklah berhenti seketika selepas melafazkan bacaan iktidal iaitu :



Syarat-syarat iktidal :

- Berada dalam keadaan berhenti sebentar untuk mengucapkan tasbih iktidal
- Tidak berada dalam keadaan qasad selain perbuatan ketika bangun dari rukuk
- Tidak terlalu lama berdiri ketika iktidal


7) SUJUD
Sujud dari segi syarak ialah sentuhan dahi seseorang ketika bersolat di tempat sujud. Sekurang-kurangnya sujud meletakkan dahi di atas tempat sujud dan dahi mestilah tidak berlapik dengan sesuatu. Bacaan sujud adalah seperti berikut :



Syarat-syarat sujud :

- Dahi tidak berlapik dengan sesuatu benda
- Apabila sujud di tempatnya, dahi tidak boleh berlapik dengan sesuatu benda yang lain. Jika dahinya berlapik, maka tidak sah sujudnya.

Tetapi jika dahinya itu luka atau berbalut ( jika dibuka pembalut itu akan menyebabkan luka merebak dan sebagainya ), maka ia dikecualikan.
Jika seseorang itu sujud di atas tanah atau kertas umpamanya, sehingga menyebabkan kertas itu terlekat pada dahinya, maka hendaklah dia menghilangkan ( menanggalkan ) kertas itu kerana jika dia sujud selepas itu, sujudnya dikira tidak sah walaupun sujud pertamanya masih sah.
- Sujud melibatkan 7 anggota yang utama iaitu :

* Dahi
* 2 tapak tangan
* 2 lutut
* 2 kaki

- Bahagian paling bawah punggung hendaklah terangkat sedikit lebih daripada kepala sekadar yang mampu
- Tidak mempunyai niat yang lain selain daripada sujud ( niat semata-mata sujud )
- Berada dalam keadaan tenang ketika sujud
- Dahi berada dalam keadaan tetap di tempat sujud
- Bartumpu dengan dahi ( meletakkan imbangan badan kepalanya di tempat sujud )
- Tidak sujud di atas permukaan yang ditanggung atau benda yang bersambung dengan badannya


Maksudnya tidak sujud di atas permukaan yang ditanggung atau yang bersambung dengan badannya yang mana ketika ia bergerak dengan pergerakannya seperti berdiri atau duduk sekalipun ia hanya akan bergerak dengan pergerakan yang kuat seperti pakaian yang dipakainya. Oleh itu, sah sujud di atas katil sekalipun katil itu bergerak dengan sebab pergerakannya keran katil itu tidak ditanggungnya.
Begitu juga sah sujud di hujung kainnya yang panjang yang tidak bergerak dengan pergerakannya untuk berdiridan duduk kerana ia dihukumkan sebagai benda yang tidak bersambung dengannya.


8) Duduk antara 2 sujud
Bermaksud mengangkat kepala dan badan untuk dudk antara 2 sujud ini mestilah mengandungi tujuan. Sekiranya mengangkat dengan tujuan lain umpamanya mengelakkan daripada binatang, maka hendaklah ia sujud semula. Bacaannya adalah seperti berikut :


Duduk antara 2 sujud merupakan rukun yang pendek, maka tidak boleh dipanjangkan masa ketika duduk.


9) Duduk tahiyyat akhir
Tidak boleh seseorang itu membaca tahiyyat ketika dia sedang berdiri, sujud atau sebagainya.

10) Membaca tahiyyat akhir
Bacaan tahiyyat akhir adalah rukun. Oleh itu, lafazkanlah bacaan ini dengan makhraj dan tajwid yang betul seperti berikut :



Syarat-syarat tahiyyat akhir :

- Memperdengarkan bacaan tasyahud kepada dirinya sendiri ( kekuatan bacaan hanya mampu didengari dirinya )
- Berturutan bacaan tasyahud
Maksudnya ketika melafazkan bacaan tasyahud, tidak diselangi dengan apa-apa perkataan lain yang tidak berkaitan
- Membaca tasyahud dalam duduk yang diikut diikuti dengan salam
- Bacaan tasyahud dalam bahasa Arab
- Menjaga bacaan Makhraj-makhraj huruf tasyahud, baris-baris sabdu
- Membaca dengan tertib

11) Selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w
Barikut adalah lafaz selawat terbaik ketika tahiyyat akhir :



Syarat-syarat selawat :

- Dirinya mendengar lafaz bacaan yang disebut
- Berturutan membaca selawat tanpa diselangi lain-lain perkataan
- Membaca selawat ketika duduk diikuti salam
- Membaca dalam bahasa Arab
- Menjaga makhraj dan baris sabdu
- Membaca dengan tertib

12) Salam pertama
Berikut adalah lafaz salam :



13) Tertib
Bermaksud melakukan semua rukun solat dari mula sehinggan salam mengikut aturan yang betul. Jika tidak, maka solat itu dikira BATAL.
Wallahu'allam

Kepada kekawan or adik-adik sekalian.....Jom same2 kite perbetolkan balik cara solat kita yg mungkin ade sdikit kekurangan....Smoga smua mndapat manfaatnya.....

Video Amali Solat Fardhu Subuh

Solat Duduk & Bacaan Imam Salah



1) Soalan: Emak saya diserang strok, dan kini tidak kuat untuk berdiri dan berjalan. Dia melakukan solat secara duduk. Tapi ada orang kata, emak tak boleh terus duduk, oleh sebab dia masih boleh berdiri dan berjalan maka ketika takbiratulihramdia kena berdiri kemudian ketika rukuk dan sujud baru boleh duduk. Sila jelaskan???

Jawapan: Berdiri ialah salah satu daripada rukun solat. Sekiranya seseorang itu tidak mampu berdiri melainkan dengan tongkat, atau dengan memegang tiang dan dinding, atau dengan bantuan orang lain, maka wajib dia berdiri dengan bantuan-bantuan tersebut. Inikan pula hal orang yang boleh berjalan, maka dalam solat dia wajib berdiri. Sekiranya separuh daripada peringkat berdirinya sampai satu tahap, dia sudah tidak mampu berdiri kerana letih atau lenguh lututnya, maka bolehlah dia duduk. Apabila telah lama duduk dan dia berasa boleh bangun semula, berasa ada kekuatan untuk bangun, maka wajiblah dia bangun semula dan teruskan solat. Begitulah kedudukannya, apabila rasa letih, dia duduk, kemudian apabila dia rasa ada tenaga untuk berdiri semula, maka wajib dia berdiri. Begitulah yang sepatutnya dilaksanakan, sehinggalah selesai solat, Wallahu’allam……………




2) Soalan: Bagaimana kedudukannya dalam solat jemaah jika bacaan imam banyak salah daripada sudut tajwidnya ( bacaan surah dan lain-lain ), Cuma al-Fatihahnya masih betul???

Jawapan: Solat berjemaah itu hukumnya sah kerana yang wajib ialah al-Fatihah. Selagi bacaan al-Fatihahnya betul, maka sahlah seseorang itu menjadi imam, walaupun banyak tersilap dalam bacaan surah sunat. Namun perbuatan kesilapan itu membawa kepada dosa kalau dia tidak berusaha untuk membaikinya, yakni dia membaca secara salah, hukumnya berdosa. Solatnya tetap sah, selagi becaan al-Fatihahnya itu betul, Wallahu’allam………..

Sisa makanan & Bahasa doa



1) Soalan: Semasa solat, saya dapati ada sisa makanan di celah gigi saya. Apakah yang perlu saya buat, samada membuang sisa tersebut dari mulut atau bolehkah saya terus menelan sisa tersebut??? Adakah menelan sisa yang kecil dianggap sedang makan dan boleh membatalkan solat???

Jawapan: Solat akan batal jika menelan makanan yang terselit di celah gigi dengan sengaja, dan tidak batal jika tidak sengaja hendak menelan air liur yang bercampur dengan lebihan makanan sedangkan usaha memberus gigi dan bersiwak serta berkumur telah dibuat ketika berwuduk. Hikmah tuntutan berkumur ialah untuk membuang sisa makanan agar tidak terjadi perkara yang membatalkan solat walaupun secebis sisa makanan. Usaha untuk mengeluarkan sisa makanan tersebut samada meludah ringan ke kiri atau ke bawah kaki adalah langkah terbaik agar tidak tertelan, Wallahu’allam………..



2) Soalan: Apakah hukum membaca doa dalam bahasa Melayu ketika sujud??? Bagaimana pula kalau berdoa dalam bahasa Arab tetapi bukan doa yang ma’thur???

Jawapan: Sujud merupakan saat yang paling akrab di antara seorang hamba dengan ALLAH dan juga masa yang amat dituntut untuk berdoa kepada ALLAH. Cuma kita mesti mengetahui akan kaedahnya supaya ianya tidak merosakkan solat. Melafazkan doa dalam bahasa Melayu dan selain bahasa Arab akan membatalkan solat tetapi kalau berdoa dengan cara tersebut dalam hati sahaja tanpa lafaz, adalah tidak membatalkan solat. Walaubagaimanapun, membaca doa dalam bahasa Arab walaupun bukan daripada doa ma’thur, adalah tidak membatalkan solat, Wallahu’allam………..

Tertidur Dalam Sujud



Soalan: Apakah hukum solat bagi mereka yang tertidur dalam sujud??

Jawapan: Berdasarkan kepada soalan ini, ada dua kemungkinan sah dan boleh juga menjadi tidak sah berdasarkan keadaan tidur seseorang itu. Kalau tidur yang nyenyak atau lama, maka batallah solatnya. Hal ini kerana orang yang tidur dalam keadaan tersebut tidak tahu seandainya ada sesuatu yang keluar dari kemaluannya. Adapun tidur yang ringan di mana apabila orang yang tidur itu berhadas, dia boleh merasakannya, maka tidur tersebut tidaklah membatalkan wuduknya selama dia boleh merasakan keluar atau tidak hadas tersebut (seandainya ia berhadas).

Tidur itu sendiri bukanlah pembatal solat tetapi tidur itu hanya merupakan satu keadaan yang berkemungkinan boleh terjadinya hadas pada keadaan tersebut. Dengan demikian, apabila hadas tersebut dapat ditolak, di mana orang tersebutdapat merasakan bila keluar hadas darinya, maka tidurnya tidaklah membatalkan solatnya. Begitu juga yang dimaksudkan dengan tidur ringan ialah seseorang itu tidur tetapi masih mendengar suara @ bunyi di sekelilingnya. Walaubagaimanapun, kalau tertidur dalam keadaan sujud, agak mustahil berlaku kerana kalau keadaan dalam keadaan lama dia boleh terjatuh. Ini sekaligus akan menyebabkan solatnya terbatal, Wallahu’allam………

Jadi Imam Ketika QADA’ solat & terlepas Solat Zuhur



1)Soalan: Saya sedang solat qada’ apabila datang seseorang menepuk belakang saya dan menjadi makmum saya. Apakah solat lelaki tersebut sah?? Apakah tindakan yang patut saya lakukan ketika itu???

Jawapan: Solat tersebut sah. Anda yang sedang solat qada’ perlu meneruskan solat seperti biasa sehingga salam, dan tidak perlu menukarkan niat menjadi imam. Begitulah sepatutnya orang yang berimam yang sering mencari ganjaran lebih dengan menunaikan solat secara berjemaah walaupun hanya dengan dua orang, Wallahu’allam……



2)Soalan: Sekiranya seseorang terlepas mengerjakan solat Zuhur, dan apabila menuju ke masjid, mendekati jemaah sedang menunaikan solat Asar, yang manakah harus didahulukan?? Solat qada’ Zuhur atau solat Asar berjemaah??

Jawapan: Afdal dia mendahulukan solat Zuhur daripada Asar mengikut tertib aturan solat. Tetapi dalam situasi ini dia boleh mengambil kesempatan yang terbaik untuk bersama-sama ahli jemaah menunaikan solat Asar secara berjemaah, dan dalam masa yang sama dia akan memperolehi 27 kali ganda ganjaran berbanding solat berseorangan. Cuma hukumnya adalah makruh kerana mendahulukan solat Asar daripada solat Zuhur, namun selepas mengerjakan solat Asar, maka dia harus mengerjakan qada’ Zuhur, Wallahu’allam………

Melantangkan Bacaan & Solat Tahiyyatul Masjid



1) Soalan: Adakah dibolehkan seseorang yang solat sendirian melantangkan bacaan solatnya seolah-olah ada makmum di belakangnya, semata-mata ingin khusyuk dalam solat??

Jawapan: Seandainya melantangkan suara pada solat Maghrib, Isyak dan Subuh, maka hukumnya adalah sunat bahkan makruh sekiranya dibaca SIR ( senyap ) walaupun solat berseorangan. Sebaliknya menguatkan suara sewaktu mengerjakan solat Zuhur dan Asar walaupun bertujuan untuk khusyuk, hukumnya tetap makruh kerana sunah ketika itu adalah membaca secara SIR ( senyap ), Wallahu’allam…..


2) Soalan: Saya sering ke masjid awal untuk menunaikan solat maghrib berjemaah. Apakah hukum mengerjakan solat sunat Tahiyyatul Masjid sementara menunggu masuk waktu maghrib, padahal waktu itu
( selepas Asar ) termasuk dalam waktu yang diharamkan solat???

Jawapan: Solat sunat Tahiyyatul Masjid termasuk dalm kumpulan solat sunat yang bersebab, maka ianya boleh dikerjakan walaupun pada waktu haram sekalipun. Tidak ada masa haram bagi solat Tahiyyatul Masjid, setiap masa dan keadaan boleh dikerjakan. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, “ Apabila masuk salah seorang daripada kamu ke masjid, maka janganlah duduk sehingga kamu menunaikan solat dua rakaat ( iaitu solat Tahiyyatul Masjid ).”
( Riwayat Bukhari dan Muslim )
Wallahu’allam……….