Monday, March 21, 2011

Melantangkan Bacaan & Solat Tahiyyatul Masjid



1) Soalan: Adakah dibolehkan seseorang yang solat sendirian melantangkan bacaan solatnya seolah-olah ada makmum di belakangnya, semata-mata ingin khusyuk dalam solat??

Jawapan: Seandainya melantangkan suara pada solat Maghrib, Isyak dan Subuh, maka hukumnya adalah sunat bahkan makruh sekiranya dibaca SIR ( senyap ) walaupun solat berseorangan. Sebaliknya menguatkan suara sewaktu mengerjakan solat Zuhur dan Asar walaupun bertujuan untuk khusyuk, hukumnya tetap makruh kerana sunah ketika itu adalah membaca secara SIR ( senyap ), Wallahu’allam…..


2) Soalan: Saya sering ke masjid awal untuk menunaikan solat maghrib berjemaah. Apakah hukum mengerjakan solat sunat Tahiyyatul Masjid sementara menunggu masuk waktu maghrib, padahal waktu itu
( selepas Asar ) termasuk dalam waktu yang diharamkan solat???

Jawapan: Solat sunat Tahiyyatul Masjid termasuk dalm kumpulan solat sunat yang bersebab, maka ianya boleh dikerjakan walaupun pada waktu haram sekalipun. Tidak ada masa haram bagi solat Tahiyyatul Masjid, setiap masa dan keadaan boleh dikerjakan. Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, “ Apabila masuk salah seorang daripada kamu ke masjid, maka janganlah duduk sehingga kamu menunaikan solat dua rakaat ( iaitu solat Tahiyyatul Masjid ).”
( Riwayat Bukhari dan Muslim )
Wallahu’allam……….

No comments:

Post a Comment