Wednesday, March 23, 2011

Meletak tangan & Waswas terkentut



1) Soalan : Apa yang saya belajar meletakkan tangan ketika solat ialah di atas pusat di bawah dada, berdasarkan kepada kitab-kitab feqah mazhab Syafi'ie. Sekarang ini ada pula yang mengatakan cara itu salah dan tak ikut hadis nabi. Hadis yang sahih kata mereka mengatakan letak tangan di atas dada. Boleh diperjelaskan masalah ini..??

Jawapan : Mengenai masalah meletakkan tangan dalam solat ini sebenarnya meletakkan tangan di mana pun boleh, tak ade masalah, dia atas dada boleh, di bawah dada di bawah pusat pun boleh. Malah hendak letak di bawah pusat pun boleh. Ini semua ada nas-nasnya. Banyak hadis yang menjelaskan tentang solat baginda. Cuma yang nampak berbeza kerana mengikut imam-imam mazhab berdasarkan ijtihad masing-masing.

-Bagi mazhab Syafi'ie, tangan diletakkan di bawah dada di atas pusat ke kiri sedikit.
-bagi mazhab hanafi, tangan diletakkan di bawah pusat.

Jadi kita tidak boleh menyalahkan mana-mana amalan tersebut dan menyatakan kita sahaja yang betul walaupun kita mendakwa mengikut hadis yang sahih.
Konklusinya, di mana pun diletakkan tangan mengikut mazhab-mazhab tersebut adalah sunnah, cuma yang makruh ialah meletakkan tangan di pinggang ( cekak pinggang ), kerana ia menggambarkan sifat sombong dan angkuh. Apa yang penting, jangan sesekali kita menyalahkan amalan orang lain kalau ILMU & kajian kita tak sejauh mana...Wallahu'allam



2) Soalan : Saya kadang-kadang waswas samada terkentut atau tidak ketika solat. Bunyi dan bau tak ade, tapi seperti ada keluar angin. Adakah syariat mempunyai kaedah untuk menyelesaikan masalah seperti itu...?? Dan sah ke kalau kita terus solat dalam keadaan demikian...???

Jawapan : Sebenarnya menurut nabi s.a.w, jangan keluar solat sehingga kita dapati ada bau dan bunyi. Jadi jika kita waswas seperti ada terkentut tetapi tidak ada bau dan bunyi, maka itu tidak memberikan apa-apa hukum. Bermakna kita ikut satu kaedah yang mengatakan " Sesuatu yang yakin tidak boleh dihilangkan dengan syak "
Berdasarkan kaedah Usul Fiqh ini, jika seseorang tu yakin dia telah berwuduk, tetapi merasa ragu-ragu samada dia telah terkentut atau tidak, ia hendaklah dihukumkan sebagai tidak kentut....
Wallahu'allam

1 comment:

  1. masya allah ....sila seta kan dalil dari HADITH RASULULLAH S.A.W.....biarlah yg shahih sertakan jugak sanad....

    ReplyDelete