Monday, March 21, 2011

Sisa makanan & Bahasa doa



1) Soalan: Semasa solat, saya dapati ada sisa makanan di celah gigi saya. Apakah yang perlu saya buat, samada membuang sisa tersebut dari mulut atau bolehkah saya terus menelan sisa tersebut??? Adakah menelan sisa yang kecil dianggap sedang makan dan boleh membatalkan solat???

Jawapan: Solat akan batal jika menelan makanan yang terselit di celah gigi dengan sengaja, dan tidak batal jika tidak sengaja hendak menelan air liur yang bercampur dengan lebihan makanan sedangkan usaha memberus gigi dan bersiwak serta berkumur telah dibuat ketika berwuduk. Hikmah tuntutan berkumur ialah untuk membuang sisa makanan agar tidak terjadi perkara yang membatalkan solat walaupun secebis sisa makanan. Usaha untuk mengeluarkan sisa makanan tersebut samada meludah ringan ke kiri atau ke bawah kaki adalah langkah terbaik agar tidak tertelan, Wallahu’allam………..



2) Soalan: Apakah hukum membaca doa dalam bahasa Melayu ketika sujud??? Bagaimana pula kalau berdoa dalam bahasa Arab tetapi bukan doa yang ma’thur???

Jawapan: Sujud merupakan saat yang paling akrab di antara seorang hamba dengan ALLAH dan juga masa yang amat dituntut untuk berdoa kepada ALLAH. Cuma kita mesti mengetahui akan kaedahnya supaya ianya tidak merosakkan solat. Melafazkan doa dalam bahasa Melayu dan selain bahasa Arab akan membatalkan solat tetapi kalau berdoa dengan cara tersebut dalam hati sahaja tanpa lafaz, adalah tidak membatalkan solat. Walaubagaimanapun, membaca doa dalam bahasa Arab walaupun bukan daripada doa ma’thur, adalah tidak membatalkan solat, Wallahu’allam………..

No comments:

Post a Comment