Tuesday, March 29, 2011

Solat memakai wangian alkohol & haiwan geli time solat


1) Soalan : Adakah dibolehkan solat dalam keadaan memakai ‘perfume’ yakni wangian yang ada alcohol ???

Jawapan : Ok, alkohol yang dicampurkan dalam wangian bukan dari bahan najis, so ia tak menjejaskan solat kita. Sebaliknya kalau ia dari bahan arak yang memabukkan misalnya, maka ia dikira tidak boleh dan tak sah. Adalah lebih afdal dijauhi dari ‘khilaf’ yakni perselisihan dengan tidak menggunakan minyak wangi itu sebelum menunaikan solat atau menggunakan minyak wangi yang isinya bebas dari alkohol, maka ini adalah langkah lebih berjaga-jega dan lebih selamat….
Wallahu’allam




2) Soalan : Sekiranya seseorang sedang solat, tiba-tiba lalu di hadapannya binatang-binatang yang membuatkan dia takut dan geli seperti cicak, lipas, katak dan sebagainya, bolehkah dia berhenti dari solatnya ???

Jawapan : Ok, sebenarnya tak perlu berhenti solat, tapi boleh tukar posisi tempat solat dengan pergerakan yang tak membatalkan solat sama ada ke kanan or ke kiri, ke depan or ke belakang, dengan syarat mengekalkan menghadap kiblat. Dalam keadaan itu, hindari juga daripada melompat yang ketara, kerana tidakan tersebut boleh membatalkan solat.
Wallahu’allam….

2 comments:

  1. salam, saya nak tahu..untuk wangian alkohol solat itu rujukan daripada mana?

    boleh sekalikan dengan kitab rujukannya.juga dengan syarohnya siapa..syukran

    ReplyDelete
  2. Erma Fatiha : wassalam....asif lmbat rply....mklumat ni hasil ape yg dpelajari...apa yg ana tau...alkohol ni x haram...yg haram just arak...cume alkohol ni salah satu kndungan dalam arak...sbb tu ramai beranggapan bahawa alkohol juga arak...msyarakat mybe salah fham dngan konsep ini...speri sbuah hadis nabi yg brmaksud : " tiap2 yg memabukkan adlah arak ( khamar ) dan tiap2 arak itu adalah haram....jika arak trkena pada pakaian mmang x sah dibawa untk solat...ttapi alkohol tidak....sbgai contohnye minyak wangi....minyak wangi hnye digune di luar...dan mustahil seseorang bleh menjadi mabuk hnye disebabkan memakainya di pakaian....satu lagi kndungan alkohol dlam btol2 wangian tdak tinggi dan x de masalah untk digunakan untk brsolat....Wallahu'allam....law anti ade hujah lebih baik...silekan....ana amat2 mngharapkan teguran jika ad trsilap fakta....insya-ALLAH bleh brkongsi ilmu

    ReplyDelete